Verhuizen

Gepubliceerd op 24 november 2023 om 17:04

Verhuizen dus. Maar hoe doen we dat? Al weken over nagedacht. Bij de scheepswerf het e.e.a. al erin laten hijsen? Of aan de kade van de MuseumWerf, want daar is een goede bereikbaarheid. Of toch maar op de Keulsekade? Maar hoe krijg je de grote stukken door het verhuisluik voorin het schip? Het verhuisluik is 3 meter diep, dus veiligheid is hier wel een dingetje ... Tsja, en dan natuurlijk nog die piano van 250 kg ...

Maar gaandeweg komt er steeds meer helderheid over wat wel en niet. Ook hier geldt weer dat je niet alles in een keer hoeft te weten en te bedenken. Wat sowieso helpt is een verhuisdatum vastleggen: dat is dus 24 november geworden. De trouwdag van mijn ouders, dus dan zijn zij er ook nog een beetje bij. Ze zouden hun wenkbrauwen wel wat opgetrokken hebben bij mijn woonschip acties, maar gesteund en geholpen hadden ze zeker, als ze nog zouden leven.

Door de datum te delen met deze en gene meldt zich ook gelijk een "verhuisploeg": de oude buurtgenoten (van toen de kinderen klein waren) die er bij elke verhuizing bij waren, melden zich nu ook opnieuw. Samen met dochter, lief en nog wat vrienden zijn met z'n 7-en. Moet voldoende zijn. Verhuisbus (de grootste!) gereserveerd, dus daarmee is een belangrijke basis voor de verhuizing gelegd.

Het verhuizen doen we dus gewoon op de Keulsekade. En zie hier meteen het grote voordeel van een woonschip: je kan het verplaatsen. Door het schip 5 meter naar voren te leggen komt het verhuisluik vrij van het struikgewas en bomen en kan er direct een loopbrug naartoe gelegd worden. En dat verplaatsen kan gewoon met de hand. Nog wel even wat extra gesnoeid vooraf (snoeien deel 4...), maar dat zijn we inmiddels gewend :) 

Maar dan "project loopbrug". Mijn originele plan was om de oude bestaande loopbrug (10 meter lang) te halveren en te gebruiken. Echter het aanpassen van deze loopbrug heeft even wat meer voeten in de aarde en gaat niet op tijd lukken. Bovendien is deze, vanwege het gewicht, niet mobiel. Dat is tijdens de verhuizing wel nodig. Hmmm. Nieuwe kopen dan of via marktplaats iets op de kop tikken? Dat laatste valt allemaal tegen. Uiteindelijk is de oplossing om een loopbrug (2 stuks zelfs) te huren bij Boels. Normaal bedoeld voor steiger werkzaamheden, maar als loopplank voor een schip ook zeer geschikt. Daarmee "koop ik tijd" om de originele loopbrug aan te passen + ze zijn zo licht dat ze makkelijk te verplaatsen zijn: altijd handig bij een verhuizing.

Dan nog de vraag hoe veilig de spullen 3 meter diep te verplaatsen. Dat laat zich oplossen met het bouwen van een provisorische, maar veilige steiger in de boot. Alleen die wasmachine: nog steeds niet verantwoord vanwege het gewicht op die manier. Op de valreep daarom een z.g. "tillift"gehuurd. Daarmee kan 150 kg veilig 3 meter omhoog/omlaag getakeld worden.

Dus op vrijdag de 24e komt alles bij elkaar. Verhuisbus ophalen, verhuisploeg verzameld zich op het oude adres, klaar voor de klus ...

De dag verloopt voorspoedig, maar het kost alles bij elkaar meer tijd dan verwacht. Om 19.00 u. is het klaar; moe maar voldaan ploffen we neer op de bank. Terugkijkend op een dag waarbij behalve het verhuizen zelf, er ook een "bak positieve energie" in het schip gestopt is, door de verhuisploeg met hun enthousiasme over locatie, schip en de hele beleving van wonen op een schip. Helemaal top dus. Vanaf het eerste moment voelen ik en mijn dochter er dan ook thuis. Voor de eerste nacht nog even de bedden snel in elkaar gezet en dan vooral slapen, voor de eerste keer in ons nieuwe huis... Nieuwe geluiden, hoe doen we dat met de verwarming, licht e.d. , maar vooral de stilte buiten is indrukwekkend. 

Topplek dus; voelt goed ...

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb