Zwart dus. De romp van mijn schip was vroeger zwart, zoals alle binnenvaart schepen. Ook nu nog. En dat is niet toevallig. Vroeger was de standaard "teerverf" waarmee alle schepen behandeld werden. Een goedkoop maar doeltreffend goedje ter bescherming van het staal van de boot. In 1 kleur : zwart. En dat bescherming met verf belangrijk is, is inmiddels wel duidelijk (zie ook Gat in de boot!). Sinds jaren echter is teerverf verboden om te gebruiken. Dit om milieu technische redenen. Inmiddels zijn er ook alternatieven. De nieuwe standaard is verf op basis van epoxy. Echter er is 1 probleem. Deels is de oude teerverf nog wel aanwezig op mijn schip. En dat combineert niet zo lekker met epoxy verf. Alleen als het staal eerst kaal gemaakt wordt kan het "epoxy verf systeem" toegepast worden. Bij een aantal delen van de romp hebben we dit ook gedaan, te herkennen aan de groenachtige of rood-bruine kleur. Maar de hele boot hiermee doen, is gewoonweg te veel werk. Met name het "kaal maken". Maar wat dan te doen met mijn inmiddels "regenboog boot"? Er was nog een weekje tijd beschikbaar op de scheepshelling om hier een slag in te maken, daarna ging ze weer het water in. ook hier stond de mannen van de acheepswerf in de meedenk stand. Sinds kort hadden ze een nieuwe hoge druk sluit (500 bar). Daarmee is de romp zorgvuldig afgespoten: 1,5 dag werk. Alle verf die maar een beetje los zat ging eraf, zelfs roest. Aansluitend is de gehele romp gespoten met speciale verf die goed combineert met zowel de oude teerverf als de delen die met epoxyprimer gedaan waren. Het onderwaterschip een extra laag, eerst grijs kleurig, daarna zwart. Het bovenwater schip in 1 keer zwart. Sowieso een mooie slimmigheid: in geval van 2 lagen wordt eerst een andere kleur dan zwart gebruikt (grijs dus). De reden is even simpel als doeltreffend: dan is bij de 2e laag direct duidelijk welk deel je wel en welk deel je niet gehad hebt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb