Patrijspoorten

Gepubliceerd op 7 oktober 2024 om 10:00

Hoe moeilijk kan het zijn? Ramen realiseren in een schip?
Niet moeilijk, zou je kunnen zeggen. En toch ben ik er al weken mee bezig.
De belangrijkste ramen die ik aan wil gaan brengen zijn de patrijspoorten in de romp van mijn schip (zie ook Wonen). Want deze patrijspoorten maken dat ik voortaan vanuit slaapkamer, huiskamer en zelfs badkamer naar buiten over het water uit kan gaan kijken. Iets wat ik nu nog mis: alle ramen die ik nu in het ruim heb laten alleen maar lucht zien, waardoor je het idee krijgt dat je in een souterrain woning zit. Licht genoeg dus, maar geen uitzicht.

Dus op zoek naar patrijspoorten. Die zijn er genoeg te krijgen, echter ze zijn over het algemeen niet groter dan 30 cm. Te begrijpen, want normaliter worden patrijspoorten tussen de spanten van een schip geplaatst. En de spantafstand is vaak relatief klein. Bovendien moeten patrijspoorten waterdicht afgesloten kunnen worden én het e.e.a. aan waterdruk kunnen weerstaan. 

En als ik dan (via internet) toch grotere patrijspoorten vind, dan bljken het vaak sier-patrijspoorten te zijn, te gebruiken als spiegel in een huis of rond raam in een deur. Niet geschikt voor een schip dus.

En toch had ik een 3-tal adressen waar ik terecht kon voor grotere patrijspoorten, echter :

  1. Het adres wat moderne, goed geisoleerde patrijspoorten kan maken en leveren is wel heel enthousiast over zijn patrijspoorten, maar verzuimt aansluitend volledig om nog ergens op te reageren bij een vraag om nadere info. Hij is zo druk met alle andere creaties in zijn leven, dat de "bijzaak" patrijspoorten volledig ondersneeuwd wordt.
  2. Een ander adres wat klassieke patrijspoorten kan leveren mét z.g. "koudebrug", Een De koudebrug zorg ervoor dat het metaal van de patrijspoort (aluminium of brons) niet direct verbinding maakt met de stalen buitenkant van het schip, zodat deze niet koud wordt in de winter. Voorkomt condens en warmteverlies. Echter uiteindelijk blijkt deze leverancier toch niet groter te kunnen dan 35 cm. Erg jammer, want de creatieve oplossing om een koudebrug aan te brengen op een klassieke patrijspoort lijkt het beste van 2 werelden.
  3. En dan het adres wat klassieke én grote patrijspoorten heeft én deze zelfs op voorraad heeft: echter zonder koudebrug, dus dat betekent condens in de winter op de patrijspoort en warmteverlies. En dat wil ik nou juist niet.

Maar gaandeweg wijs geworden, komt gaandeweg ook de oplossing in beeld. Ik ga voor de klassieke bronzen patrijspoort, van maar liefst 50 cm glasmaat (mag in Amsterdam niet,  maar in Utrecht wel!) en ik ga "zelf" de koudebrug organiseren. Dat "zelf"  betekent in dit geval overleg met de werfbaas waar ik naartoe ga. "Oh, maar dat kunnen wij ook wel maken hoor. En dan wilde je ook nog een conisch buis eraan gelast hebben, zodat je nog mooier naar buiten kijkt? Die kunnen we zelf ook wel maken". Top dus.
Dus ik alvast 1 patrijspoort als voorbeeld aangeschaft: blijkt dit maar liefst uit zo'n 30 tot 40 kg brons te bestaan, gegoten in Pakistan, met het brons van een oude bronzen scheepschroef die jarenlang dienst gedaan had op de oceanen. Een patrijspoort met een verhaal dus. 
Trots en blij dus met mijn patrijspoorten:  het worden de blikvangers van mijn inrichting. Nu nog moet ik het doen met een stukje plastic waarmee ik onderzoek hoe en waar ik ze precies wil hebben, maar hopelijk over een maand of 3 het échte werk.

 

Reactie plaatsen

Reacties

petra munneke
17 dagen geleden

heeel veeeel plezier van de Patrijspoorten Jos! Een heel mooie oplossing!