En daar ligt ie dan weer op het droge. Een jaar geleden was dat t.b.v. keuring en overdracht van de oude eigenaars naar mij. Nu, om een flinke stap te zetten in het verbouwen naar mijn varende droompaleisje.
Dit alles bij een werf waar ik "een goed gevoel bij heb". Een werf waar vakmensen werken en waar "alles kan".
Maar hoe dat dan precies werkt in de praktijk, daar was ik wel benieuwd naar. Een planning was er niet, wel een opsomming van werkzaamheden en de mededeling vooraf "Leg 'm eerst maar eens hier neer, dan gaan we wel kijken hoe we het gaan doen".
Na een paar dagen melde de werfbaas mij: "We leggen 'm maar alvast op de helling, want hij ligt anders een beetje in de weg". Dus daar ligt ie dan inmiddels zo'n 2,5 week. "Da's een flinke bonk staal" wat daar ligt", waren ook de woorden van de werfbaas. De boeg steekt nog net niet het kantoor in, maar je kan er nou ook niet bepaald omheeen: de Spera in Deo is "behoorlijk aanwezig". En de woorden "We willen 'm ook wel weer een keer kwijt", maakt dat er volop motivatie bij de werf is om de klus niet langer te laten duren dan nodig.
En wat is er dan nodig aan tijd? Dat gaan we zien. Eerste inschatting was 2 maanden, maar kan zomaar ook 4 maanden kunnen worden. Voor mij prima, want ook van mijn kant moet er nog vanalles uitgezocht en gedetailleerd worden. Gevolg van het feit dat ik ervoor gekozen heb om als spin in het web overal tussen te zitten: werf, architect, warmte pomp specialist, energie adviseur, aftimmer team, leveranciers van onderdelen.
Daar kwam bovendien nog een insteressante mededeling van de gemeente Utrecht bij: de Spinoza brug gaat de komende maanden gerepareerd worden en het kan zomaar 4 maanden duren, voordat deze weer bedienbaar is. Oftewel: ik kan de komende 4 maanden waarschijnlijk sowieso niet thuis terecht met mijn schip. Dat krijg je ervan als je besluit om met je huis rond te gaan slepen ... :)
Oftewel, alles loopt weer precies zoals het moet, geen vuiltje aan de lucht.
Ondertussen wordt er volop voortgang geboekt: de detaillering van de inbouw van mijn patrijspoorten is inmiddels afgerond en het 1e proefmodel is bijna klaar (zie foto). De exacte locatie van de patrijspoorten is bepaald. Ook in de woonkamer, na het zagen van wat gaten in de tussenwand.
De ramen in de Den (gedeelte tussen gangboord en dak) was ook nog zo'n uitzoek klus: afwatering, wel/niet in dezelfde hoek als de den, aansluiting met het staal, koudebrug, leveranciers etc. Voor "normale huizen" nagenoeg standaard, maar op een schip waarbij ik de "woonwereld" en de "vaarwereld" aan elkaar probeer te breien is dat wat anders. Deskundigen van vaarbare schepen maken zich niet zo druk om het isolatie aspect en woonschip deskundigen maken zich niet zo druk om vaar aspecten. En ik wil natuurlijk allebei, dus moet ik me erin verdiepen en werelden samen brengen en voegen. Gelukkig heb ik hiervoor de juiste mensen om me heen en na wat heen en weer gepraat een mooie, betaalbare en relatief eenvoudige oplossing gevonden ...
Oftewel, het blijft een mooi project. Ik zit er "midden in ", af en toe een nachtje wakker liggen, maar voor de rest brengt het me vooral nieuwe kennis, contacten en ervaringen. En daarmee precies het type "gedoe" wat bij mij past.
Zou toch geweldig zijn om over een aantal jaren zelf met mijn verbouwde, comfortabele en varende schip zelfstandig op stap te gaan... Ik blijf dromen.
Reactie plaatsen
Reacties