Paint it black

Gepubliceerd op 27 maart 2025 om 20:49

Zwart dus. De romp van mijn schip was vroeger zwart, zoals alle binnenvaart schepen. Ook nu nog. En dat is niet toevallig. 
Vroeger was de standaard "teerverf" waarmee alle schepen behandeld werden. Een goedkoop maar doeltreffend goedje ter bescherming van het staal van de boot. In 1 kleur : zwart.
En dat bescherming met verf belangrijk is, is inmiddels wel duidelijk (zie ook Gat in de boot!). 
Sinds jaren echter is teerverf verboden om te gebruiken. Dit om milieu technische redenen. Inmiddels zijn er ook alternatieven. De nieuwe standaard is verf op basis van epoxy. Echter er is 1 probleem. Deels is de oude teerverf nog wel aanwezig op mijn schip. En dat combineert niet zo lekker met epoxy verf. Alleen als het staal eerst kaal gemaakt wordt kan het "epoxy verf systeem" toegepast worden. Bij een aantal delen van de romp hebben we dit ook gedaan, te herkennen aan de groenachtige of rood-bruine kleur. Maar de hele boot hiermee doen, is gewoonweg te veel werk. Met name het "kaal maken". 
Maar wat dan te doen met mijn inmiddels "regenboog boot"? Er was nog een weekje tijd beschikbaar op de scheepshelling om hier een slag in te maken, daarna ging ze weer het water in. 
ook hier stond de mannen van de acheepswerf in de meedenk stand. Sinds kort hadden ze een nieuwe hoge druk sluit (500 bar). Daarmee is de romp zorgvuldig afgespoten: 1,5 dag werk. Alle verf die maar een beetje los zat ging eraf, zelfs roest. 
Aansluitend is de gehele romp gespoten met speciale verf die goed combineert met zowel de oude teerverf als de delen die met epoxyprimer gedaan waren. Het onderwaterschip een extra laag, eerst grijs kleurig, daarna zwart. Het bovenwater schip in 1 keer zwart. 
Sowieso een mooie slimmigheid: in geval van 2 lagen wordt eerst een andere kleur dan zwart gebruikt (grijs dus). De reden is even simpel als doeltreffend: dan is bij de 2e laag direct duidelijk welk deel je wel en welk deel je niet gehad hebt.

de randen moesten sowieso met de hand gerold en gekwast worden. Ook hier kwam de jonge mensen power weer op het juiste moment.
En nu is de romp van mijn schip dus helemaal zwart: en behalve de bescherming, doet dit ook eer aan al het constructiewerk wat verricht is. Want je kan nog zo mooi vanalles verbouwen, zonder een fraaie buitenkant komt dit niet tot zijn recht. Daarom dat het ook "de eer te na was" voor de werf om mijn schip "bont en blauw" te laten vertrekken. Met een extra inspanning lukte het nog net op tijd om de romp volledig geverfd te krijgen. 
Door dit alles is mijn waardering en respect voor het schildersvak nog meer toegenomen. Hoe essentieel dit onderdeel is en hoe complex het kan zijn. 
Daarom nog meer dan voorheen: "hulde aan het schilders vak!"

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.